Annen kontroll
Uavhengig kontroll av våtrom og andre typer arbeider i henhold til lover, normer og preaksepterte løsninger. Kontroll av alle typer arbeider (ikke elektro og rør) ifm utførelse og overtagelse, spesielt vurderinger av flisarbeider sett i forhold til NORSK STANDARD NS3420 (utførendes leggenorm) og NSEN 14411 (flisnormen) og Våtromsnormen BVN (bør være rettledende, ikke bindende)
Temaheftene:
Tolkning av normene iht NS3420 7 NSEN 14411
KFB tolkning av fallproblematikk TEK m analyser
kr 313,- inkl mva
Bestilles pr epost, tgaa@byggkeramikk.no og oversendes elektronisk (PDF)
Blir løpende oppdatert ved endringer i lover og regler.
Generelt
- Mangelfull utførelse
- Sprang mellom fliser
- Avvik i fugebredder
- Avvik i flisstørrelser
- Avvik planhet og fall
- Mangelfull utførelse av mykfuger
- Mangelfull fuging
- Mangelfull rengjøring etter fuging
- Utvendige hjørneløsninger
Våtrom
Kontroll FØR flislegging
- Fall til sluk
- Membranløsninger og tetthet
- Damptette løsninger ifm yttervegger og mot kalde rom
- Høyde mellom membran ved terskel og overkant sluk
- Utførelse i henhold til VÅTROMSNORMEN/BVN
Kontroll ETTER flislegging
- Utførelse i henhold til TEKNISK FORSKRIFT/TEK 10(lovdata), eventuelt Direktoratet for Byggkvalitet, Byggeregler
- Utførelse i henhold til VÅTROMSNORMEN/BVN
- Fall til sluk/avrenning – svanker og ujevnheter
- Membranløsninger og tetthet
- Produktvurderinger
- Beslag og estetikk
- Kontroll av produkter og løsninger
Terrasser
- Fall til sluk/avrenning
- Membranløsninger og tetthet
- Produktvurderinger
- Beslag og estetikk
Kjøpesenter – industri – trapper – offentlige arealer – annet
KFB AS utfører også kontroll av andre arbeider, i henhold til NBI datablader og Norsk Standard(NS), f.eks. i forbindelse med forhåndsvisning eller overtagelse av ny eller kjøpt bolig
- Innsetting av dører og vinduer
- Legging av gulv – alle typer
- Malerarbeider – normalstandard
- Panel
- Drenering
- Støttemurer
- Taktekking
- Oppmåling/kontrollmåling av størrelse på leiligheter
I enkelte tilfeller kan det være lurt å sjekke saken med Forbrukerrådet før man setter i gang en stor prosess!
OBS: Husk at det er best og tryggest å kontrollere på forhånd og underveis, ikke i etterkant. Da blir også veien til en god og langsiktig løsning kortere!